سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسلایدر

قال رسول الله(ص):من کنت مولاه فهذا علی مولاه

انجمن شعر و ادب الغدیر شهرستان بهارستان برگزار می کند:

جشن باشکوه عید غدیر خم

با حضور اساتید شعر و ادب شهرستان

و شعر خوانی استاد قدرت چوپانی

و مراسم مولودی خوانی

زمان: پنج شنبه 2 آبان 92

مکان: شهرستان بهارستان، نسیم شهر، خیابان اول، کوچه معاد3، حسینیه حضرت رقیه(س)

از عموم عاشقان و شیفتگان درگاه با عظمت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) دعوت به عمل می آید تا زینت بخش جشن باشکوه ولایت و امامت باشند.




تاریخ : سه شنبه 92/7/30 | 11:26 صبح | نویسنده : خادمین الحسین(علیه السلام) | نظر

شهیدان

بر شرف و عزت انسان قسم

بر هدف ملت ایران قسم

بر دل و روح و نظر و جان قسم

بر جلوات رخ جانان قسم

بر قلم پیر جماران قسم

بر علم نهضت قرآن قسم

بر قدح روضه ی رضوان قسم

بر جگر اصغر عطشان قسم

بر تن خونین شهیدان قسم

بر غم دل های پریشان قسم

             جان به کفان، پرچم پاینده اند

             یعنی شهیدان همگی زنده اند

بر کرم رب توانا قسم

بر دم جانبخش مسیحا قسم

بر حرم کرب و معلا قسم

بر شجر مکتب طاها قسم

بر شفق گنبد مینا قسم

بر طبق بستر دریا قسم

بر عرق چهره ی سقا قسم

بر محن زینب کبری قسم

بر دل صد پاره ی زهرا قسم

بر سر بشکسته ی مولا قسم

             دلشدگان گوهر ارزنده اند

             یعنی شهیدان همگی زنده اند

شاعر: فرهنگ خدایی




تاریخ : شنبه 92/7/27 | 10:52 صبح | نویسنده : خادمین الحسین(علیه السلام) | نظر

اثر نخست فرهنگ خدایی صهبای عطش مشتمل بر 480 صفحه که یک بار تجدید چاپ گردیده است.

صهبای عطش فرهنگ خدایی

فرهنگ خدایی صهبای عطش

شماره تماس فرهنگ خدایی: 09121952596




تاریخ : شنبه 92/7/27 | 10:40 صبح | نویسنده : خادمین الحسین(علیه السلام) | نظر

متن ذیل به نقل از سایت محترم مهر تابان اسلامشهر درج می گردد:

کتاب صهبای عطش به چاپ دوم رسید

فرهنگ خدایی:کتاب شعر، مظلوم ترین کالای فرهنگی است

مجموعه کتاب «صهبای عطش» اثر استاد فرهنگ خدایی، شاعر سرشناس اسلامشهری به چاپ دوم رسید  .

فرهنگ خدایی صهبای عطش

این کتاب با بیش از 480 صفحه مشتمل بر چهارهزار بیت شعر با محوریت اهل بیت و حماسه عاشورا است که نخستین بار در ماه محرم سال گذشته منتشر شد و کمتر از دو ماه در بازار نشر به فروش رفت  . 

فرهنگ خدایی در رابطه با این کتاب گفت: از ماه محرم سال گذشته به این سو تماس های بسیاری از سوی مخاطبان و ناشران برای تجدید چاپ این کتاب داشتیم اما در آستانه ماه مبارک رمضان این اتفاق روی داد و کتاب تجدید چاپ شد  .

وی در در خصوص اشعار مربوط به اهل بیت و شعرهای عاشورایی با بیان این که ه سرودن مرثیه برای اهل بیت بسیار دشوارتر و حساس تر از سایر انواع شعر است، گفت: شعر گفتن در سایر مضامین بسیار سلیقه ای است و شاعر مثلا می تواند یک گل را هرطور که خواست توصیف کند اما این موضوع در شعرهای آیینی و در باب اهل بیت بسیار متفاوت است و نه می شود غلو کرد و نه می توان کمتر از جایگاه واقعی اهل بیت نوشت. همچنین شعر گفتن برای خاندان پیامبر(ص) نیازمند آشنایی دقیق با تاریخ و آموزه های اسلامی است  .

وی افزود:شعرهای اجتماعی را می شود در چند بیت خلاصه کرد اما شعر آیینی باید روایتگر باشد و یک موضوع خاصی را به صورت کامل بیان کند تا هم گویای همه جوانب احوالات اهل بیت باشد و هم برای مخاطب پیام مشخصی را منتقل کند  .

این شاعر سرشناس اسلامشهری  اهمیت و تاثیر شعر آیینی در حفظ و انتقال فرهنگ دینی و اسلامی و انتقال آن به نسل های بعدی را موضوعی مهم و قابل تامل توصیف کرد و ادامه داد:برای درک این مطلب باید به گذشته برگشت. جایگاه شعر و شعرا در طول دوره اسلامی به طور کامل نشان دهنده تاثیر شعر است. در واقعه بزرگ غدیر خم نخستین کسی که امیرالمومنین(ع) تبریک می گوید حسان ابن ثابت است که در همان مجلس شعری در عظمت جانشین پیامبر (ص) می سراید و در همانجان پیامبر به او صله ای درخور می دهد. اهای صله و تجلیل شاعران در دوره زندگی پیامبر و همه ائمه نشان دهنده جایگاه خاص شعرای آیینی است. شعر همواره به عنوان بازویی برای انتقال مفاهیم عمیق دینی و اخلاقی مطرح بوده و هست  .

استاد خدایی در پاسخ به این سوال که آیا از دید شما دنیای شعر آیینی همانقدر که مردان باتجربه و زبده دارد، آیا جوانان توانمند هم دارد؟،  گفت:ساحت شعر آیینی  مورد توجه جوانان و نسل جدید شاعران  بوده است. وقتی اساتید بزرگی مثل استاد انور، یحیوی و منزوی از دنیا رفتند بسیاری بر این عقیده بودند که پرچم شعر آیینی و مرثیه در زبان آذری خوابیده است در حالی که امروز شاهد بروز و ظهور چهره هایی هستیم که جانشینان خلف شعرای بزرگ ما هستند. درست است که بزرگانی که از آنها یاد کردم فاتح قله شعر آیینی بوده اند اما کسانی هم پا به این میدان گذاشته اند که الحق موجب جریان سازی در این زمینه شده اند. اساتیدی همچون شاهی اردبیلی، کلامی زنجانی، سیفی و استاد غفاری اردبیلی از جمله این افراد هستند  . طبیعتاً این بزرگان هم نسل جدید و جریان ساز فردا را تربیت می کنند و پرچم شعر آیینی که مرتبط با شرح احوال اهل بیت(ع) است هرگز به زمین نخواهد نشست.تردید ندارم که این لطف ائمه و سیدالشهدا (ع) است که این جریان مدام در حال پیشرفت و اوج گیری است  .

 

استاد فرهنگ خدایی اشاره به قرار گرفتن در آستان شب های قدر و روز شهادت امام اول شیعیان، به تشریح  جایگاه مولای متقیان   در شعر آیینی  پرداخت و گفت:شما هیچ شاعری را نمی بینید که در اشعارش جای مولای متقیان خالی باشد. همواره هم بهترین شعرهای شعرای اهل بیت و شاعران چیره دست یا از نام ایشان الهام گرفته است یا بر مبنای شخصیت این امام عزیز شکل گرفته است. مصداق این حرفها را هم شما می توانید در شعر مولانا، سعدی و حتی استاد شهریار هم به وضوح ببینید

با این حال حادثه عظیم عاشورا درست مثل انقلاب بزرگی است که عالم اسلام و تاریخ تشیع را به صورت ویژه ای تحت تاصیر قرار داده و باعث شده است تا شعرا بیشتر تحت تاثیر این واقعه شعر بگویند. شعر بدون نام حضرت علی (ع) مفهومی ندارد اما اقیانوس عاشورا روح شعر آیینی است. مهمترین نکته ای که در شعر آیینی وجود دارد اخلاص است. اگر شاعر با اخلاص شعر بگوید بی تردید از سوی ائمه به او توجه خواهد شد. باید اعتراف کنم حضرت علی (ع) امیر الشعرا نیز هستند. چرا که مهمترین منبع الهام شاعران برای همه خصایص نیکو این بزرگوار هستند. امید ما هم این است که «شعرا را به امیر الشعرا می بخشند...».

این شاعر بزرگ آیینی همچنین به بیان جایگاه والای این سبک شعر در کشورمان پرداخت و گفت: اگرچه می شود انتقاداتی را به شکل مدیریت فرهنگی وارد کرد اما باید بگویم که در کل نظام جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای را به شعر آیینی دارد. همین مسله باعث رونق فعالیت ها در این زمینه در شهرستان های استان تهران و حتی سراسر کشور شده است.

وی با اشاره به جایگاه شعرای آیینی در رشد و تعالی اشعار دینی، افزود:در زمینه شعر آیینی و دینی با یقین عرض می کنم که اسلامشهر ام القرای شعر آیینی است. این شهرستان با بیش از هزار هیات مذهبی که در خود جای داده است بستر خوبی را برای رشد شاعران آیینی و دینی فراهم کرده و امروز شاهد بروز و ظهور چهره های جدید در این عرصه هستیم.

فرهنگ خدایی در پایان با انتقاد از وضعیت بازار نشر به ویژه در حوزه کتب مذهبی و دینی، افزود: به نظرم مظلوم ترین کالای فرهنگی کتاب شعر است و در راس آنها کتاب شعر آیینی قرار دارد. متاسفانه در این زمینه حمایت های لازم انجام نمی شود و معمولا شعرا در این بخش با سختی های بسیاری روبرو هستند. تصور می کنم که باید در این خصوص برنامه جدی از سوی دولت آینده تدوین شود که بتوان به آینده نشر در این حوزه بیش از پیش امیدوار بود.

نسخه جدید کتاب صهبای عطش از میلاد امام حسن مصادف با نیمه ماه مبارک رمضان روانه بازار نشر خواهد شد و مشتاقان می توانند برای تهیه این کتاب ارزشمند به مرکز پخش این کتاب واقع در حسینیه حضرت رقیه(س) واقع در ابتدای خیابان مهدیه اسلامشهر مراجعه کنند

خاطر نشان می شود سایت مهر تابان نام کتاب صهبای عطش را به اشتباه صهبای اشک ذکر نموده است که بدینوسیله اصلاح می گردد.




تاریخ : شنبه 92/7/27 | 10:26 صبح | نویسنده : خادمین الحسین(علیه السلام) | نظر

مرا می بخشی

گرچه دریای گناهم تو مرا می بخشی

تو خداوند رحیمی همه را می بخشی

دیر شد آمدنم چونکه نمی دانستم

هر که آید به سراغ تو بها می بخشی

ای دوابخش رئوف همه ی مخلوقات

دردمندی که تو را خوانده، دوا می بخشی

قهر تو شعله ی مهر است نمی سوزانی

می بری زنگ ز دلها و جلا می بخشی

بس که بخشنده ی بی منت و الرحمانی

عاشقان را به مناجات و دعا می بخشی

همه ممکن به خطایند به جر معصومین

عجب آن نیست که تنها تو خطا می بخشی

بارالها ز بزرگی تو بس حیرانم

من خطا می کنم اما تو عطا می بخشی

ما که یاران تو هستیم ولو در ظاهر

دشمن خونی خود را چه بسا می بخشی

نمک خوان تو خوردیم و نمکدانت را

ما ندانسته شکستیم شما می بخشی

چه کسی جرأت پرسیدن این را دارد

که فلان بنده ی خود را تو چرا می بخشی

از خود مرگ شنیدم که بمیرد هر کس

با دلی پر زغم کرب و بلا می بخشی

از خود عشق شنیدم که به دلها می گفت

دل که شد شیفته ی آل عبا می بخشی

رستگاران همه بی چون و چرا می دانند

هر که دل داده به شاه شهدا می بخشی

دل که در داغ حسین تو نسوزد دل نیست

سینه چاکان حسین را به نوا می بخشی

فانی عشق حسین تو فنا فی الله است

هر که دل داده فنا گشته بقا می بخشی

هر که یک بیت سرودی بسراید ز حسین

به جنان وعده نمودی که سرا می بخشی

مرتضی شافع حشر تو امیر الشعراست

شعرا را به امیرالشعرا می بخشی

به بزرگی و جلال و کرمت شکی نیست

گر چه دریای گناهم، تو مرا می بخشی

شاعر: فرهنگ خدایی




تاریخ : شنبه 92/7/27 | 9:55 صبح | نویسنده : خادمین الحسین(علیه السلام) | نظر


  • paper | مای بی اف | زرین باکس